Griekenland 2012

Dag 22 & 23

Nidri - Igoumenitsa - Venetië
309 Km

Vandaag was het dus tijd om afscheid van Lefkas te nemen. En eigenlijk had ik er geen spijt van.
Eerst werd met een grote boog de baai van Preveza omzeild. een saaie weg waar niets bijzonders te beleven is. Ik had al beter opnieuw de toltunnel bij de stad genomen, maar het is nu eenmaal zo en dus doe ik verder.
Later wordt het nog een mooie rit door de bergen en langs de bronnen van Glyki.
Hier stromt de Arachneron, een rivier die je stroomopwaarts kan wandelen. Met je voeten in het ijskoude water. Verderop dient er zelfs gezwommen te worden omdat de kloof steeds smaller worden. Bij Glyki vind je dan ook nog eens honderden kleine bronnen die opwellen. De meesten onder water, maar je ziet het kode water uit de grond komen. Een bijzonder oord dat bij de Grieken goed gekend is. Maar ook hier zijn de terrassen leeg en staan de pony's op huurders te wachten. De wandeling deed ik reeds eerder en laat ik dus maar. In het dorp valt me nog op dat de oude Baileybrug vervangen werd door een kolossale foeilelijke betonnen brug. Het aangrenzende terras van een eethuis verliest veel van zijn charme.

Daarna loopt de route nog langs het bekende Parga. Met zijn strand en eilandje in de baai een idyllisch plaatsje. Elk jaar vergeven van de bezoekers. Nu is de helft van de ligstoelen op het strand onbezet. Ik eet er lekker, maar alweer aan toeristenprijzen. Het is mijn laatste deftige Griekse maaltijd. Die op de ferry tel ik niet mee, want zijn grootkeukentoestanden.

In Igoumenitsa haal ik de tickets voor de ferry op. De volgende ochtend moet ik om zeven uur op de kade staan en dus boek ik een hotel vlakbij. Op de kamer herschik ik de bagage zodat ik in één zak de spullen die ik nodig heb op de boot bij me heb. Slaapzak, toilettas en motopak verdwijnen in de zak. Al de rest moet op de moto blijven tijdens de reis naar Venetië. Alle hutten waren bezet, en dus zal het nog maar eens een nachtje op het dek slapen worden. Niet echt mijn ding meer, maar uiteindelijk zal ik een deftig plaatsje vinden waar ik toch een paar uren mijn ogen kan sluiten.

In het hotel deed ik geen oog toe. meer zal ik maar niet zeggen. Voordeel is dan wel dat je op tijd bent. Of zeg maar...veel te vroeg. Meer dan twee uren op een lege kade op een boot wachten die dan ook nog eens te laat is is niet leuk. Gelukkig is het nog vroeg zodat je er de brandende zon niet moet bijnemen.

Dag 1 tot 3 Dag 4 Dag 5 & 6 Dag 7 Dag 8 Dag 9 Dag 10 & 11 Dag 12 & 13 Dag 14 Dag 15
Dag 16 Dag 17 Dag 18 Dag 19 & 20 Dag 21 Dag 22 & 23 Dag 24 Dag 25 Dag 26 Foto's