Maandag 31 augustus
Ayr - Troutbeck Bridge
328 Km

We hebben alle tijd om ons 's morgens klaar te maken. Het is maar tien minuten rijden naar het vliegveld en Nathalie moet er pas op 10:30 zijn. Na een laatste koffie is het afscheid in Prestwyck emotioneel.

Vandaag rij ik richting 'Lake District'. En wel met een welbepaald doel. Op de site van Eddy las ik enkele dagen eerder, toevallig, zijn verhaal over de Hardknott-pass. Dit wilde ik met eigen ogen zien.

Via de A713 reed ik langs de rand van het Galloway Park. Ook mooi maar minder 'eenzaam'. In Twynholm was een pauze voorzien om het "David Coulthard" museum te bezoeken. Hier zou de grootste privé-verzameling van deze ex formule1-rijder te zien zijn. Twee weken eerder was ik te vrtoeg en stond ik vooo gesloten deuren. Nu had ik meer geluk. Ik zag er bekers, trofeeën, overalls, helmen en enkele auto's waarmee hij gereden had. Zelfs de cart waarmee het allemaal begon hing aan het plafond. Een leuk tussendoortje dus.

Bij Carlisle neem ik afscheid van Schotland met hetzelfde weer als waarmee ik binnen was gekomen. Regen dus. De hele dag lang. Ook toen ik 's namiddags bij het begin van de pas aankwam. Ondanks de waarschuwingen die ik gelezen had volgde ik de GPS aanwijzingen richting Eskdale. Aan de voet van de bergpas hield het eindelijk op met regenen.

Dat was leuk, zo zou ik toch kunnen filmen wat volgens Eddy onbeschrijfbaar was.De euforie sloeg al snel om in de vraag of ik niet beter een andere route had genomen. 30% gaf het bord aan terwijl ik later op het internet ontdek dat er eigenlijk stukken zijn waar het hellingspercentage eigenlijk 1 op 3 is. 33% dus.

De bochten waren exact zoals ik het gelezen had. Verschrikkelijk dus. Hier voet aan de grond zetten stond gelijk met omvallen. Dus was het zaak op de natte asfalt in beweging te blijven. Met slippende koppeling lukte dat allemaal wel, maar het was een ervaring waar ik meer dan eens hoopte dat het allemaal goed mocht aflopen. Eens alles achter de rug vraag ik me af of de Engelsen de Landrover hebben uitgevonden om de pas te bedwingen of dat de pas gemaakt is om Landrovers te testen. Ik ben wel een beetje trots het heelhuids en zonder schade gedaan te hebben.

De weg omhoog

En terug naar beneden

Na de Hardknott volgde nog de Wrynose pass. Ook een mooie en gelukkig veel simpeler dan de eerdere. En na de Wrynose kwam opnieuw de regen.
In de buurt van Windermere ben ik het beu en neem de eerste de beste vrije kamer die ik vind. Of beter; de tweede. De eerste was echt te duur vond ik. Maar ook nu betaal ik veel meer dan ik eigenlijk van plan was, maar het werd laat en ik snakte naar een warme douche.

Het eten in het hotel 's avonds is voortreffelijk. Het bed ook en dus slaap ik vlug in.

Dag 16

Routes (Garmin)

Op zoek naar nog meer motor-reisverhalen ?
Verslag van onze reis naar Noorwegen en meer vindt u hier.
Kijk ook eens op Eddy's site.