Zondag 23 augustus
Oban - Inverness
252 Km

Als we 's morgens aan de ontbijttafel zitten krijgen we één van de best verzorgde Breakfasts van ons verlof. Mrs. Mc Quade zou zich dubbel plooien om het ons naar onze zin te maken. Dit is nog eens gastvrijheid.

Eerst rijden we naar een bandencentrale om te kijken of ze ons kunnen helpen met onze voorband. Heel vriendelijk worden we duidelijk gemaakt dat we in Oban niet geholpen kunnen worden en dat we ons geluk beter in Inverness zouden proberen. Even opmerken dat we vandaag zondag zijn en dat er gewoon gewerkt wordt. Dit is trouwens iets dat ons opvalt. Op zondag zijn de meeste winkels open en 's avonds kan je bijna overal tot 21 uur terecht om aankopen te doen.
Met dit scenario hadden we rekening gehouden. De routes worden dus volledig omgegooid. We zullen via Loch Ness naar Inverness rijden en daar de volgende dag op zoek gaan naar een moto-dealer. De westkust zullen we dan rijden van noord naar zuid.

We zijn nog maar net vertrokken als we via een speciale brugconstructie moeten. De cantilever-techniek wordt vaker gebruikt om bruggen te bouwen in Schotland. Onder de brug zijn enkele kajakkers aan het spelen in de stroming.

 

We maken een ommetje naar Port-Apin. Volgens de Trotter zou dit een heel erg mooi plaatsje zijn aan een doodlopende weg. En dat is het inderdaad. Het restaurant dat ook in de Michelingids vermeld wordt, is prachtig gelegen. Een blik op de menukaart doet ons watertanden, maar het ontbijt van deze morgen is nog bijlange na niet vergeten en dus rijden we maar verder.

Als we in de buurt van Fort William zijn wil ik absoluut "Neptune's Staircase" zien. Deze sluizenconstructie was nodig om het Caledonian Canal mogelijk te maken. De 8 opeenvolgende sluizen laten de boten 19,5 meter stijgen over een lengte van 457 meter. Er is niets te beleven. We zien geen enkel schip versast worden (omdat het zondag is??). Een beetje een tegenvaller vinden we. In de verte zien we de Ben Nevis, maar dan wel in wolken gehuld.

Onderweg krijgen we nog het Commando Memorial te zien. Dit heel erg mooie beeld is opgericht ter ere van de eerste commando's die hier werden opgeleid om speciale missies uit te voeren. Het gebied is ruw en alweer indrukwekkend en ik probeer me voor te stellen hoe die mannen hier moeten afgezien hebben alvorens hun groene baret te mogen ontvangen.

Om verder naar Inverness te rijden zouden we langs het Loch Ness kunnen rijden. Omdat we niet geloven een glimp van Nessie te zullen opvangen en eerder schrik hebben voor de vele toeristen kiezen we een alternatieve route. De B851 en B862 leiden ons over een bergkam parallel met het meer. Als we helemaal boven stoppen om foto's te nemen, durf ik de moto bijna niet op de staander achter te laten. Zo hard waait het er. We blijven er dan ook niet langer dan nodig.

 

Ondanks de zware bewolking hebben we de ganse dag nog geen druppel gevoeld. Integendeel, af en toe komt de zon ons zelfs aangenaam verwarmen. Een heerlijke dag om op de moto te zitten.

In Foyers zien we bordjes staan die ons wijzen op een waterval. Het is vlak naast de weg dat we een wandelpad naar beneden volgen. Eigenlijk geen pad, maar een trap. Ik zie een hijgende en puffende man naar boven komen en vrees al het ergste. Maar Nathalie heeft goed gekeken en het is maar 300 meter lopen. Ik denk na een tijdje dat het Engelse meter zullen zijn zoals er Engelse pinten bestaan. De waterval zelf stelt niet echt veel voor, maar na onze Noorwegenreis van vorig jaar denken we niet nog onder de indruk van een waterval te geraken. Na de gebruikelijke foto's wandelen, we terug naar boven. De helm en het zware motopak zijn al snel een grote last en ik begin op de puffende man van daarstraks te lijken.
Goed opgewarmd kunnen we verder rijden.

 

In Inverness zijn ze onderbemand op het infokantoor... zeggen ze. Wij staan er nochtans als enige toeristen en er zitten drie bedienden. Het enige dat we er krijgen is een plannetje van de stad en drie omcirkelde gebieden waarbinnen we het best zelf op zoek gaan naar een B&B. Gelukkig vinden we onmiddellijk een mooie kamer in een volledig gerenoveerd huis. En vlak bij het centrum.

Daar vinden we een restaurant waar we ongelooflijk lekker eten. De 70 £ die het kost is het meer dan waard. In België zouden we met 100 € niet toekomen om zo te tafelen. Wie er ooit in de buurt is kunnen we de "The Mustardseed" in Fraser Street alleen maar aanraden. Het restaurant zit trouwens vol met vooral Spaanse en Franse gasten. Ik denk dat de Michelinvermelding hier voor iets tussen zit.

Dag 16

Routes (Garmin)

Op zoek naar nog meer motor-reisverhalen ?
Verslag van onze reis naar Noorwegen en meer vindt u hier.
Kijk ook eens op Eddy's site.

Gastenboek